1401-03-12 08:05:49
روز گذشته سالن کنفرانس شورای اسلامی شهر لار میزبان اعضای شورا، شهردار و مدیران واحدهای شهرداری و نمایندگان سازمان نظام مهندسی بود تا ضمن برشمردن ساختمان‌های ناایمن و درمعرض خطر شهر لار قابلیت‌ها و نیازمندی‌های شهر درمواجهه با خطرات احتمالی بررسی شود.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر لار، در این نشست ابتدا مهندس شهپر، مسئول کنترل مضاعف دفتر ویژه نظام مهندسی ساختمان لارستان گفت: این دفتر ۷ شهرِ لار، لطیفی، خور، بیرم، عمادشهر، جویم و دهکویه را با بیش از ۵۵۰ عضو دارای پروانه اشتغال پوشش می‌دهد.
وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه ساخت و سازها در شهر لار نمونه است و این موضوع در بیان ناظران و مسئولان استانی بارها و بارها ذکر شده است.
شهپر تاکید کرد: غالب مشکلات وآسیب‌های ما مربوط به پروژه‌هایی است که بهره‌برداری غیرمجاز از آن می‌شود مثلا پایان کار برای آنها صادر نشده اما درحال بهره‌برداری‌اند و می‌طلب که شهرداری با مالک برای اخذ پایان کار هماهنگی کند.
الزام ساختِ ساختمان‌ها توسط «مجری» دارای صلاحیت حتی برای ساختمان‌های کم‌متراژ، تهیه شناسنامه فنی و ملکی، تاکید بر حضور مسئول ایمنی برای سازه‌های حداقل هفت سقف، بالای سه‌هزار متر و دارای گودبرداری زیاد، حضور ناظرانِ گودبرداری به‌صورت مجزا و... پیشنهاداتی بود که توسط وی باهدف پیشگیری از حوادث ارائه شد.
 
مهندس شریفی‌لاری، شهردار لار نیز در این نشست با انتقاد به روندِ جانمایی طرح‌های مسکن در شهر لار گفت: دی‌ماه ۱۴۰۰ در لار سیل می‌آید و تاکید می‌شود خانه‌های دامنه قلعه باید جابجا شوند بعدِ آن می‌آییم و در قلات خانی در دامنه کوه مسکن می‌سازیم؛ آنجا آن حرف را می‌زنیم، اینجا این‌کار را می‌کنیم!
وی گفت: در پیشگیری از حوادث، جانمایی و توده‌گذاری اهمیت زیادی دارد و لازم است در طرح‌‌های مسکن‌سازی به آنها توجه ویژه شود.
شهردار لار در ادامه گفت: این شهر زلزله‌خیز است اما اینقدر که ما در برابر سیل نگرانیم از زلزله نگرانی نداریم چراکه مبنای مقررات براساس زلزله است و کمتر به باد و آب توجه شده است.
شهردار لار درمورد آسیب‌های احتمالی در ساخت‌وسازها نیز گفت درمجموع ساختمان‌سازی در شهر لار با کیفیت مناسبی انجام می‌شود و عمده مشکلات به کاربری‌های ملک بازمی‌گردد؛ هر ساختمانی بار مرده و زنده مشخصی دارد اما به عنوان نمونه می‌آییم و کاربری یک خانه مسکونی که برای ۶ نفر بوده را به مدرسه غیرانتفاعی تبدیل می‌کنیم!
وی درمورد سازه‌های ناایمن در شهر نیز گفت: شناسایی بناهای درمعرض خطر تاحدودی انجام شده اما ایمن‌سازی آنها همکاری مالکان را طلب می‌کند.
 
در این نشست همچنین مدیران واحدهای مختلف شهرداری ازجمله واحد عمران، سازمان نوسازی بافت فرسوده، امور شهر و سازمان آتشنشانی و اعضای شورای شهر نیز ضمن نام بردنِ تعدادی از ساختمان‌های درمعرض خطر، نکاتی را درمورد آسیب‌پذیری‌ شهر لار دربرابر حوادث بیان کردند.
وجود حداقل ۵۰ خانه ناایمن و خالی از سکنه در بافت فرسوده و خطرساز برای معابر و چالش پیدا کردن مالکان آنها، عدم بررسی تاب‌آوری ساختمان‌هایی که سابقه آتشسوزی یا آبگرفتگی و دیگر حوادث را داشته‌اند، کم‌توجهی به الزامِ تهیه شناسنامه ایمنی در ساختمان‌سازی، فقدان «ماشینِ پله» در شهر برای خدمات ایمنی و آتشنشانیِ ساختمان‌های بلند، خطر بزرگ بندِ حیدری نعمتی و لزومِ مبرم به احیای آن، خطر منازل مخفی، آبگیر بودن بخش زیادی از شهر، بهره‌برداری‌های غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها، مدرسه‌سازی براساس یک نقشه یکسانِ تیپ برای سراسر کشور بدون توجه به شرایط خاص هر منطقه و... ازجمله آسیب‌هایی بود که در این نشست مطرح شد.